Od nas samych zależy, czy aktywność fizyczna będzie bezpieczna i dobra na stawy, czy może wręcz przeciwnie – spowoduje ich choroby. Aby nie dopadły nas m.in. choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów albo zapalenie stawu kolanowego, warto wykonywać trening z przyrządami takimi jak: Gymstick lub AeroSling®, które skutecznie wzmacniają stawy.

Stawy można podzielić na dwie grupy: mobilne i stabilne. Stawy mobilne to takie, które umożliwiają wykonywanie ruchów w pełnym zakresie (np. staw biodrowy, skokowy). Z kolei stawy stabilne mają za zadanie pracować nad utrzymaniem bezpiecznej pozycji ciała (np. staw kolanowy, lędźwiowy). Do najbardziej „problemowych” stawów, tj. takich, których często dotykają urazy i kontuzje, zalicza się staw łokciowy, biodrowy i kolanowy.

Stabilizacja stawów? Oto przyrządy do ćwiczeń dobre na stawy

Jednym z lepszych przyrządów, które pomogą w treningu na stawy, jest Gymstick. Jest to sprzęt treningowy, który pozwala przede wszystkim poprawić siłę mięśni oraz stabilizuje stawy. Jest dostępny w pięciu stopniach oporu, a do tego poprawia również koordynację. Pomocny może być także zestaw rehabilitacyjny po skręceniu stawu skokowego, który pozwala osiągnąć pełną sprawność w bardzo krótkim czasie. Innym przyborem treningowym, który może pomóc przy stabilizacji stawów, jest AeroSling®, czyli specjalna stacja z systemem podwieszanych lin i uchwytów.

Poprawa stabilizacji stawów – przykładowe ćwiczenia

Przykładowe ćwiczenia, które pozwolą zwiększyć stabilizację stawów:

  •      na stawy bardzo dobrym rozwiązaniem jest stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami, gdzie trzeba spróbować utrzymać równowagę przez 15 sekund, a nogę, na której się stoi, trzeba lekko ugiąć w kolanie, stopę oprzeć płasko o podłoże, a piętę oraz mały i duży palec należy wciskać w ziemię; ćwiczenie to powtarza się kilka razy na każdą nogę,
  •      aby wzmocnić staw kolanowy, który często ulega kontuzji, warto wykonać ćwiczenie wzmacniające, podczas którego należy stanąć w pozycji stojącej, wykonać wykrok nogą prawą albo lewą, ale podczas takiego wykroku kolano nie może przekraczać linii końca stopy,
  •      do kolejnego ćwiczenia na stabilizację stawów będzie potrzebny dysk sensomotoryczny, gdyż stajemy w nim w wykroku, a stopę wykroczną stawiamy na dysku, następnie przenosimy ciężar ciała na nogę, która znajduje się na dysku, i utrzymujemy taką pozycję przez 10 sekund; później odpoczywamy przez 10 sekund i powtarzamy ćwiczenie.

Warto przeczytać