Problemy z zasypianiem

Sen pozwala wypocząć naszemu organizmowi i jest konieczną częścią naszego życia. Ważne jest aby był to sen zdrowy, który jest możliwy przede wszystkim wówczas, gdy nasz rytm dobowy jest prawidłowy. To właśnie dzięki temu, wieczorem zasypiamy bez większych problemów. Niestety nie dla każdej osoby jest to coś oczywistego. Większość z nas z pewnością doświadczyła denerwującego przekręcania się z boku na bok w nocy, kiedy powinniśmy już dawno spać. U niektórych staje się to jednak normą i w takim przypadku warto zastanowić się czym jest to spowodowane. Okazuje się bowiem, że winowajcą nie zawsze jest zwykły stres. Potencjalnych przyczyn jest więcej, na bezsenność możemy zatem cierpieć z powodu niskiego poziomu melatoniny w naszym ciele. Aby nasz nocny wypoczynek przebiegał w pełni poprawnie, organizm potrzebuje różnych składników, które mu to umożliwią. Często zdarza się również tak, iż bezsenności towarzyszą inne nieprzyjemne dolegliwości, do których zalicza się depresję, agresję, wahania nastroju czy też obniżenie naszej odporności.

Przyczyny bezsenności

Poprawna diagnoza dotycząca bezsenności jest bardzo istotna, gdyż pozwala na zlikwidowanie jej przyczyn, a nie tylko objawów. W przypadku, gdy często odkładamy moment położenia się w łóżku i mamy kłopot z szybkim zaśnięciem, przyczyną może być fakt, iż nie odczytujemy poprawnie naszego biologicznego zegara. Za to czy faktycznie będziemy w stanie wypocząć w nocy odpowiada również melatonina, której produkcja odbywa się w naszym mózgu. Kiedy za oknem robi się ciemno, poziom melatoniny zaczyna stopniowo rosnąć, poszczególne procesy w naszym ciele zaczynają się wyciszać, przygotowując nas tym samym do snu. Taki proces zaczyna się zwykle około godziny 21 i trwa do 9 rano, kiedy poziom tej substancji jest najniższy.

Walka z bezsennością

Choć mamy świadomość tego w jaki sposób powinien przebiegać nasz dobowy rytm, często nie jest on idealny. Obecnie żyjemy w ogromnym pośpiechu, wiele osób pracuje do późnych godzin wieczornych, a inni wykonują pracę zmianową przez co śpią w dzień, a wykonują swoje obowiązki w nocy. Z tego powodu, nasz zegar biologiczny ulega rozregulowaniu, przez co zaburzona zostaje również prawidłowa produkcja melatoniny w organizmie. Wszelkiego typu środki nasenne, które można dostać w każdej aptece to wyłącznie walka z objawami bezsenności, nie eliminujemy zatem jej przyczyn. Co więcej, po zażyciu takich tabletek, często jesteśmy zmęczeni o poranku, co w konsekwencji może wpłynąć na rozwinięcie się jeszcze większych kłopotów z zasypianiem. Dlatego też, warto zadbać o uzupełnienie ilości melatoniny w naszym organizmie, co wpłynie na ponowne uregulowanie zegara biologicznego.

Jak działa melatonina?

- dzięki regulacji procesów, które zachodzą w naszym organizmie, melatonina wydłuża czas snu, sprawiając, iż to nasz zegar biologiczny decyduje o momencie, w którym się wybudzamy.

- melatonina reguluje również fazy snu, dzięki czemu zmniejsza się ilość, dość męczących dla naszego organizmu, nawet bardzo krótkich przebudzeń.

- regulacja procesów biologicznych przez melatoninę, gwarantuje nam również to, iż śpimy spokojniej, łatwiej jest nam się rano obudzić i co najważniejsze jesteśmy wypoczęci.

- tak naprawdę każdy z nas śni, ale niestety nie wszyscy pamiętamy nasze marzenia senne, które zwykle pojawiają się w fazie REM. Sny są bardzo ważne, gdyż porządkują nasz umysł i tym samym umożliwiają nam prawidłowe funkcjonowanie następnego dnia. Odpowiedni poziom melatoniny wpływa na przywracanie nam marzeń sennych.

Warto przeczytać