Wiosna jest porą roku, gdy dni robią się coraz dłuższe i cieplejsze, a człowiek, zmęczony zimą, zaczyna spędzać więcej czasu na świeżym powietrzu. Nawet jeśli przez ostatnie miesiące uprawialiśmy sport pod dachem, powrót do aktywności pod gołym niebem może się odbić korzystnie nie tylko na naszym zdrowiu fizycznym, ale także na psychice. Wysiłek fizyczny poprawia funkcjonowanie układu krążenia, układu oddechowego, wzmacnia odporność organizmu i zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję. WHO zaleca abyśmy na umiarkowaną aktywność fizyczną poświęcali przynajmniej 30 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu, a wydłużające się, ciepłe dni mogą nam pomóc w odnalezieniu motywacji, by tę normę spełnić.

Podczas pierwszych dni wiosennej aktywności na świeżym powietrzu, niezależnie od tego czy jest to bieganie, jazda na rowerze czy piesze wędrówki, należy pamiętać o ubiorze adekwatnym do warunków pogodowych. Najlepszy komfort zapewnia odzież termoaktywna, do której należą zarówno koszulki, jak i bluzy, spodnie i kurtki. Sportowa odzież jest w dzisiejszych czasach łatwo dostępna i wcale nie musi dużo kosztować, natomiast zapewnia znacznie wyższy komfort niż bawełniane T-shirty i dresy. Lepiej zastosować kilka warstw sportowej odzieży, niż jedną bardzo ciepłą bluzę, tak byśmy mogli na bieżąco dostosowywać nasz ubiór do warunków. Jako że człowiek intensywnie oddaje ciepło poprzez skórę głowy, szczególnie ważną częścią ubioru jest czapka.

Oczywiście podczas biegania zawsze ubieramy się lżej niż podczas wędrówek czy jazdy na rowerze, niemniej jednak także tutaj istotny jest właściwy dobór ubioru, by nasz wczesnowiosenny jogging nie skończył się przeziębieniem. Poradniki dla biegaczy polecają często, by w temperaturze nieprzekraczającej 15 stopni ubierać trzy warstwy sportowej odzieży: oddychającą koszulkę, cienką, sportową bluzę i kurtkę chroniącą przed wiatrem. Bardzo ważne jest też, aby po skończonym biegu od razu skierować się do domu, by nie dopuścić do wychłodzenia organizmu. Zmniejszy to ryzyko przeziębienia.

Mimo, iż dni stają się wiosną coraz dłuższe, to wieczory wciąż bywają zimne, a nawet mroźne. Jeżeli więc planujemy dłużej trwającą formę aktywności, np. jazdę na rowerze lub daleką wędrówkę, musimy uwzględnić w naszych planach godzinę zapadnięcia zmroku. Należy tak zaplanować aktywność, by wrócić do domu przed zachodem słońca, albo dobrze przygotować się na powrót po ciemku: wziąć dodatkowe ubranie, latarkę, zadbać o sprawne oświetlenie roweru.

Pierwsza aktywność w roku nie powinna być forsowna. Jeżeli jesteśmy jeszcze rozleniwieni po zimie, wysiłek należy sobie dawkować, by nie doznać kontuzji i nie zniechęcić się z powodu braku zadowalających wyników. Jeżeli jednak mimo wszystko przytrafi się nam jakiś uraz, pamiętajmy, by dać organizmowi czas na regenerację. Poza unikaniem obciążania kontuzjowanych miejsc, bóle mięśniowo-kostne można łagodzić stosując niesteroidowe leki przeciwzapalne, na przykład tabletki Dexak. Jeśli ból utrzymuje się dłużej niż kilka dni, a także w przypadku bólu o dużym nasileniu niezbędna może okazać się wizyta u lekarza.

Podsumowując, wiosna to dobry czas na rozpoczęcie sportowego sezonu. Jeśli zachowamy zdrowy rozsądek i będziemy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, to aktywność na świeżym powietrzu będzie miała pozytywny wpływ za równo na nasze zdrowie, jak i samopoczucie.

 

Materiał zewnętrzny

Warto przeczytać