Witaminy pomagają naszemu organizmowi prawidłowo funkcjonować, działają na wiele dolegliwości, wzmacniają nas podczas wysiłku fizycznego i psychicznego. Każdy organizm żywy potrzebuje ich, aby normalnie funkcjonować. Jedną z ważniejszych witamin, odgrywających ogromną rolę w naszym organizmie jest witamina C. Możemy ją spożywać profilaktycznie, jak i w chorobach, aby złagodzić i skrócić ich przebieg.

Witamina C – co to jest?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to związek chemiczny, należący do grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jest to przeciwutleniacz, dodawany do żywności. Normalnie występuje w postaci stałej - białego kryształu, który posiada wysoką rozpuszczalność w wodzie. Ludzie oraz niektóre zwierzęta, nie mogą samodzielnie wytwarzać kwasu askorbinowego, dlatego muszą go sobie dostarczać w pożywieniu. Witamina C nie posiada właściwości toksycznych, ani immunogenicznych, tj. nasz ustrój nie traktuje jej jako przeciwciała, które trzeba zlikwidować.

 

Vitac C

 

Kwas askorbinowy – całkowicie bezpieczny?

Wiele osób z obawą podchodzi do kwasu askorbinowego, ponieważ sama nazwa „kwas” brzmi dla nich niebezpiecznie. Witamina C występująca w warzywach i owocach jest słabym kwasem – jej pH wynosi 4,2 – jest niewiele silniejsza od octu. Jeśli rozpuścimy ją w wodzie, to będzie mieć ona kwaskowaty smak, jednak nie tak mocny jak kwas cytrynowy, zawarty w cytrusach, takich jak cytryna czy limonka.

Witamina C - jak ją spożywać?

Istnieje przekonanie, że spożywanie w nadmiarze witaminy C może zniszczyć żołądek, powodować powstawanie kamieni nerkowych, a także niszczyć szkliwo naszych zębów. Należy znaleźć umiar w spożywaniu kwasu askorbinowego, ponieważ czasami dostarczanie go do organizmu w dużych ilościach może mieć niepożądane skutki. Co należy wiedzieć, żeby zapobiec efektom ubocznym?

Każdy kwas w dużych ilościach może zaszkodzić naszym zębom. Jeśli spożywamy go w dużym stężeniu i pozostaje on przez długi czas w naszej jamie ustnej, wtedy szkliwo jest narażone na jego niekorzystne działanie. Jeśli kontakt kwasu z powierzchnią naszych zębów jest krótkotrwały, to nie spowoduje to większych ubytków w szkliwie. Ważne, aby przepłukiwać usta wodą po spożyciu roztworu witaminy C. Dzięki temu przywracamy odpowiednie pH jamy ustnej. Co ciekawe - nasza ślina posiada właściwości alkalizujące, co można odczuć podczas jedzenia kwaśnych potraw i napojów – wtedy wytwarzamy jej więcej. Możemy również pić witaminę C za pomocą słomki, aby zabezpieczyć zęby lub spożywać suplementy diety.

Naturalna witamina C lewoskrętna czy kwas askorbinowy? Sprawdź różnice! 

Warto przeczytać