Zakupy w internecie powoli wypierają tradycyjne formy nabywania towarów i usług. Chociaż duże sklepy ciągle nie narzekają na brak klientów, małe, rodzinne sklepiki powoli znikają. Wypierają je nie tylko centra handlowe, ale także internet. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę wybierając sklep internetowy.

Cena to nie wszystko

Chociaż internet słynie z tanich zakupów i tego właśnie po nim oczekujemy, cena nie może być jedynym wyznacznikiem atrakcyjności sklepu. Szukajmy tanich okazji, ale pamiętajmy, by zwracać uwagę na inne aspekty. Co więcej, zbyt atrakcyjna oferta powinna uruchomić dzwonek alarmowy. W porządku jest oferta tańsza o 10% od cen konkurencji, ale jeśli jest to 50%, to należy zachować dużą ostrożność przed zawarciem transakcji.

 

Transparentność

Wiarygodny sklep internetowy nie ukrywa swoich danych. Łatwo znajdziemy informacje o formie prowadzenia działalności, adres i telefon kontaktowy. Niektóre sklepy oferują także odbiór osobisty dokonanych zakupów. Jeśli mamy problem ze znalezieniem danych teleadresowych sklepu, nie możemy ustalić, kto jest jego właścicielem, to niestety nie jesteśmy w dobrym miejscu.

 

Regulamin

Każdy sklep powinien mieć regulamin. Warto go przeczytać przed dokonaniem zakupów. Nieczytanie regulaminów może prowadzić do niepotrzebnych nieporozumień. W regulaminie powinny być zawarte informacje na temat warunków gwarancji i reklamacji, możliwości zwrotu towaru i związanych z tym kosztach, warunkach odstąpienia od umowy. Trzeba też zwrócić uwagę na ewentualne klauzule niedozwolone w umowach konsumenckich. Sklep nie może odmówić prawa do zwrotu w określonym czasie towaru zakupionego przez internet, nie może zmienić ceny oferowanego towaru po zawarciu transakcji. Więcej niedozwolonych klauzul można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konsumentów.

 

Magiczne gwiazdki

Jeśli sklep jest częścią większego portalu aukcyjnego, na pewno istnieje na nim system rekomendacji. Na jego podstawie można się zorientować, czy dany sklep cieszy się zaufaniem wśród internetowych klientów. Tutaj zasada jest prosta, im więcej pozytywnych opinii tym lepiej. Ważne są też proporcje. Mała ilość negatywnych komentarzy przy bardzo dużej ilości pozytywnych nie jest niczym niepokojącym. Problem może się pojawić, jeśli ilość pozytywnych i negatywnych komentarzy jest podobna. W takim wypadku przed dokonaniem zakupu trzeba zapoznać się z negatywnymi komentarzami i ocenić, czy w naszym konkretnym przypadku jesteśmy narażeni na nieprzyjemności. Jeśli towar dostępny jest tylko w jednym sklepie, a nam na nim zależy, warto rozważyć opcję odbioru osobistego.

 

Internet wie najlepiej

Jeśli sklep funkcjonuje samodzielnie i nie mamy dostępu do systemu rekomendacji, warto zdać się na opinie internautów. Na forach można znaleźć bardzo dużo informacji o sklepach internetowych. Sporo opinii znajduje się także na portalach oferujących porównywarki cen. Trzeba tylko pamiętać o tym, że internauci chętniej dzielą się negatywnymi doświadczeniami niż pozytywnymi. Komentarze pozytywne i negatywne w proporcji pół na pół są tu czymś naturalnym. Mimo wszystko, jeśli uda się znaleźć sklep, który ma więcej pozytywnych opinii niż negatywnych, to warto się go trzymać. Dobrze jest także wpisać nazwę sklepu w wyszukiwarkę internetową. O sklepach, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań, na ogół w internecie jest głośno.

 

Asortyment

Wszystkie powyższe warunki jest sens sprawdzać dopiero wtedy, gdy znajdziemy sklep, który oferuje interesujący nas towar. Modne ubrania znajdziemy w sklepie vangraaf, kiełków i nasion trzeba szukać w sklepach ze zdrową żywnością, a telefony i słuchawki w sklepach z elektroniką. Zasada zakupów w internecie jest prosta: najpierw ustalamy, co chcemy kupić, a dopiero potem – gdzie.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Warto przeczytać