Celem treningu funkcjonalnego jest kompleksowe wzmocnienie mięśni bez jednoczesnego zwiększania masy mięśniowej. Ćwiczenia polegają na wykonywaniu wielu szybkich powtórzeń ruchów, które są częścią normalnych, codziennych zajęć. Jakie korzyści wynikają z takiego treningu i dlaczego warto go stosować?

W odróżnieniu od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni, trening funkcjonalny opiera się na powtarzaniu często wykonywanych ruchów, które towarzyszą nam na przykład przy wstawaniu z łóżka, wschodzeniu po schodach, sięganiu po różne przedmioty, przesuwaniu ich i podnoszeniu. Rezultatem takich ćwiczeń jest przede wszystkim poprawienie koordynacji ruchowej oraz gibkości ciała.

Trening funkcjonalny - ćwiczenia

Pozornie takie ćwiczenia wydają się stosunkowo proste. W praktyce rezultaty można osiągnąć jedynie w przypadku treningu przeprowadzonego w bardzo szybkim tempie. Poszczególne ćwiczenia wykonuje się w seriach trwających około minuty i należy powtarzać je jak najszybciej, a następnie od razu rozpocząć nową serię. Tempo może być naprawdę mordercze. W trakcie treningu funkcjonalnego bardzo duże znaczenie ma jak największa różnorodność wykonywanych ruchów. Można ją uzyskać między innymi dzięki różnym przyrządom znajdującym się na siłowni lub w klubie fitness, na przykład piłkom lekarskim, płotkom, taśmom, gumom, stepom, workom bułgarskim, drabinkom koordynacyjnym, sztangielkom i wielu innym. W czasie treningu funkcjonalnego często stosuje się tak zwany BOSU. To wyjątkowo ciekawe urządzenie stanowi połączenie tradycyjnego stepa oraz piłki. Ma kształt kopuły z płaską podstawą. Ćwiczenia na tym sprzęcie wykonuje się w podobny sposób jak na zwykłym stepie, jednak utrzymanie równowagi jest dużo większym wyzwaniem. Zadaniem przyrządu jest głównie poprawienie koordynacji ruchowej oraz wzmocnienie mięśni gładkich, które wykorzystywane są w czasie balansowania ciałem.

Trening funkcjonalny - efekty 

Trening funkcjonalny ma wiele ważnych zalet. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń tego typu skutecznie wzmacnia całe cało. Jednocześnie nie powoduje nadmiernego rozbudowania tkanki mięśniowej. Ponieważ fitness funkcjonalny opiera się przede wszystkim na powtarzaniu częstych ruchów, ogranicza ryzyko związane z urazami, które czasem występują w czasie codziennych czynności. Dzięki temu możemy poruszać się sprawnie i wydajnie. Trening funkcjonalny łączy kilka różnych rodzajów ruchu, więc pozwala na znaczne poprawienie koordynacji ruchowej, a także sprawia, że ciało staje się bardziej gibkie i elastyczne. Szybkie tempo powtarzania ruchów wpływa korzystnie krążenie krwi i na ogólną wydajność organizmu.

Kolejną istotną zaletą takiej metody jest wzmacnianie mięśni głębokich, które są często zaniedbywane w czasie bardziej tradycyjnych treningów. Są one odpowiedzialne między innymi za utrzymywanie właściwej postawy ciała i tym samym zapobiegają nieprzyjemnym dolegliwościom takim jak ból kręgosłupa. Z tego powodu pozytywne efekty ćwiczeń funkcjonalnych odczują przede wszystkim osoby, prowadzące siedzący tryb życia. Spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej powoduje osłabienie gorsetu mięśniowego, którego zadaniem jest podtrzymywanie kręgosłupa we właściwej pozycji i zapobieganie bólom.

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny - gdzie ćwiczyć?

Trening funkcjonalny cieszy się dosyć dużą popularnością, więc bez problemu znajdziemy takie zajęcia w większości klubów fitness. Korzystając z klubu fitness zyskujemy gwarancję, że ćwiczymy z profesjonalnym trenerem, który pomoże nam w wybraniu najlepszego planu treningowego i osiągnięciu planowanych rezultatów. Pomoc trenera jest także niezwykle ważna w przypadku korygowania wszelkich błędów, których często sami nie zauważamy.

Kolejną zaletą trenowania w fitenss-clubie jest dostęp do bogatego wyposażenia, które sprawia, że ćwiczenia stają się bardziej atrakcyjne, urozmaicone i skuteczne. Często w czasie zajęć trenerzy rozkładają rożne sprzęty i urządzenia na podłodze. Ćwiczący muszą przechodzić od jednego z przedmiotów do drugiego, wykonując serie intensywnych ćwiczeń, za każdym razem z wykorzystaniem innego przyrządu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonać trening funkcjonalny w warunkach domowych lub na siłowni. Jeśli chcemy ćwiczyć w domu, musimy jednak pamiętać o bardzo ścisłym trzymaniu się prawidłowej techniki wykonywania każdego ćwiczenia. Nieprawidłowe powtarzanie kolejnych ruchów sprawi, że trening będzie znacznie mniej skuteczny, a nasz wysiłek pójdzie na marne. Niewłaściwa technika nie tylko zmniejsza osiągane rezultaty, ale może także doprowadzić do wystąpienia bolesnych kontuzji, dlatego należy zachować ostrożność.

Trening funkcjonalny charakteryzuje się bardzo dużą intensywnością wykonywanych ćwiczeń. Z tego powodu specjaliści sugerują, żeby nie wykonywać go zbyt często. Najlepiej ograniczyć się do trzech razy w tygodniu. Dzięki takiej dawce ćwiczeń nie spowodujemy nadmiernego obciążenia organizmu, prowadzącego do przetrenowania, jednocześnie powinniśmy stosunkowo szybko osiągnąć wymarzone rezultaty.

Sprawdź już teraz jak ważny jest prawidłowo przeprowadzony terning pod okiem trenera. Odwiedź kontrolaruchu.pl  i umów się na trening !

Warto przeczytać